doel, target, waar richt jij je op

Wie leest jouw tekst? Of je nu zelf een tekst schrijft of dit uitbesteedt. Als je wilt dat jouw boodschap overkomt, moet je weten wie jouw doelgroep is. Een tekst die geschreven is voor ‘iedereen’, spreekt niemand aan. Keuzes maken dus en je focussen op degenen die iets met jouw informatie moeten doen. Jouw doelgroep dus. In dit artikel lees je hoe en waarom je jouw doelgroep een gezicht geeft.

Een effectieve tekst

Wil je een effectieve tekst schrijven? Weet dan wat de behoefte is van jouw lezer en wat je met jouw tekst wilt bereiken. Daar stem je met de juiste vorm, woorden en tone of voice je boodschap op af.

Stem af op de ontvanger

Stuur je iemand persoonlijk een e-mail, offerte of rapport dan heb je een goed beeld van de ontvanger en kan je je daarop richten. Niet voor iedereen vanzelfsprekend, maar het werkt echt als je die ontvanger voor ogen houdt.

Geef je doelgroep een gezicht, maak een persona

Voor de teksten op je website, brochure, blog weet je als het goed is wel wat en wie je wilt bereiken, maar heeft de lezer geen gezicht. Daarom maak je een persona (ook wel ijkpersoon genoemd). Met een persona creëer je mensen in plaats van een opsomming kenmerken van jouw doelgroep. Een persona heeft interesses, gedrag en doelen die overeenkomen met die van je doelgroep. Is jouw doelgroep niet te vangen in één persona, dan maak je er gewoon meer.

Niet alleen voor het schrijven van je tekst

Een persona wordt gebruikt in de marketing, maar is ook een goed hulpmiddel bij het bepalen van je communicatiestrategie en het schrijven van teksten.

Ken je doelgroep

Een persona maak je aan de hand van een doelgroepenonderzoek. Dit besteed je uit of doe jezelf door deskresearch (Google Analytics, Google, branche informatie, cijfers en trends) en fieldresearch (interview klanten of verstuur een enquête). Met de informatie die je hebt verzameld over je doelgroep, maak je jouw persona.

Maak je persona

Maak je persona zo levendig mogelijk, maar voorkom dat het een karikatuur wordt. Online zijn veel templates te vinden om je persona visueel te maken. Je kan ook zelf aan de slag gaan in bijvoorbeeld Excel, Word of Paint. Een persona bevat de volgende onderdelen:

  • Naam en foto die past bij jouw persona
  • Algemene informatie (leeftijd, burgerlijke staat, opleiding, woonomgeving, kinderen)
  • Achtergrondinformatie
  • Doelen
  • Frustraties
  • Uitdagingen
  • Wensen
  • Interesses
  • Internet en social media gebruik

Keep it in mind

Zorg dat je persona in beeld blijft, hang het (hem/haar) in het zicht. Gebruik je persona als je een tekst schrijft. Maak je boodschap persoonlijk en stem die af op jouw doelgroep. Doordat je weet tot wie je je richt, kost dit niet veel tijd, maar levert het wel veel op.

Hulp nodig?


Weet je wie je doelgroep is, maar is dat schrijven niet zo je ding? Ik schrijf je teksten graag en stem ze dan meteen af op jouw doelgroep (of persona). Ondersteuning nodig bij het maken van je communicatiestrategie of andere communicatievraagstukken? Bel me dan ook even zodat we kunnen bespreken wat ik voor je kan betekenen?

error

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *